يکي از ويژگي‌هاي منحصر به فرد صنايع دستي ايران کاربري‌هاي متعدد و قابل استفاده بودن آن در همه نقاط جهان است.

در گذشته شايد صنعتگران تنها آثاري که در زندگي‌هاي عشايري و روستايي کاربرد داشت توليد مي‌کردند ولي به مرور زمان با رصد کردن سليقه‌ها و راه‌هاي ورود به بازار جهاني را تا حدودي شناسايي شده است.

هرچند در سال‌هاي اخير سهم عمده‌اي از توليدات صنايع دستي در بازارهاي داخلي کشور به فروش مي‌رسيد‌ و بخشي نيز در ساير کشورها توزيع شده؛ اما برخي از آن کاستي‌ها در سال‌هاي گذشته مانع از توسعه چشمگير صادرات صنايع دستي بوده که خوشبختانه امسال با اعلام خبري توسط معاون رئيس جمهور مبني بر تعهد سازمان ميراث فرهنگي کشور در خصوص صادرات 5/1 ميليارد دلار اقلام صنايع دستي در سال 91، يعني افزايش 300 درصدي تا پايان سال جاري نمايانگر رفع اين کاستي‌ها براي رسيدن به اهداف سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري است.

آغاز نخستين اقدامات براي افزايش 300درصدي صادرات صنايع دستي کشور

افزايش 300درصدي ميزان صادرات صنايع دستي کشور در سال 91 با رفع سريع موانع مربوط به صادرات و با تاکيد بر استانداردسازي و بسته‌بندي محصولات صنايع دستي آغاز مي‌شود.

سرپرست معاونت صنايع دستي کشور در گفت‌وگو با ميراث آريا (chtn)، با اشاره به سهم 36 ميليارد دلاري کل صادرات غير نفتي کشور تصريح کرد: صادرات 5/1 ميليارد دلار صنايع دستي رقم بسيار بالا و چندان دور از دسترس نيست.

«محمدرضا رشيد کردستاني» با بيان اين که تحقق اين ميزان صادرات نيازمند تلاش چندجانبه است، افزود: در سطح معاونت صنايع دستي کشور زيرساخت‌هايي از نظر قانوني، رويه‌هاي اجرايي و سياست‌گذاري‌هاي تشويقي وجود دارد که نيازمند تکميل شدن است.

سرپرست معاونت صنايع دستي کشور ادامه داد: تهيه طرح بازاريابي بين‌المللي به منظور شناسايي بازارهاي هدف صنايع دستي کشور و آشنايي با سليقه بازار جهاني از طريق رايزنان اقتصادي و سفراي جمهوري اسلامي ايران در کشورهاي هدف صادرات امسال به صورت ويژه در دستور کار قرار گرفته است.

وي گفت: از طريق تشکل‌هاي غير دولتي و اتحاديه توليدکنندگان و صادرکنندگان صنايع دستي و همچنين اتحاديه سراسري صنايع دستي کشور و همکاري سازمان توسعه تجارت تلاش مي‌شود هيات‌هاي تجاري به کشورهاي شناسايي شده اعزام شوند تا به هدف برسيم.

اين مقام مسوول در سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور يادآور شد: بخشي از اين اقدامات در سال 90 انجام شده است و در سال 91 نيز تسريع و تشديد مي‌شود.

وي افزود: با همکاري وزارت صنعت، معدن و تجارت قصد داريم حضوري قوي و پررنگ در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي داشته باشيم و برگزاري نمايشگاه‌هاي داخلي با استانداردهاي بالاتر و با شيوه جديد نيز از مواردي است که به صورت ويژه در دستور کار قرار گرفته است.

سرپرست معاونت صنايع دستي کشور بيان داشت: همچنين آموزش صنعتگران و بازرگانان داخلي نيز در دستور کار قرار دارد تا افزايش صادرات منجر به افت کيفيت کالاها نشود.

به گفته رشيد کردستاني سياست کنوني سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور اين است که از طريق تحريک بازار مصرف بين‌المللي، چرخه توليد و توزيع محصولات صنايع دستي تقويت و بازار مقصد نيز فعال شود.

وي اظهار داشت: اين اقدام با کمک کارشناسان معاونت صنايع دستي و همکاري با مراکز و نهادهاي اقتصادي کشور کليد خورده است و جلسات هماهنگي‌ براي رسيدن به اين اهداف تا پايان فروردين‌ماه سال 91 ادامه مي‌يابد تا شاهد آغاز فعاليت‌هاي صادرات صنايع دستي کشور از ارديبهشت‌ماه باشيم.

اعطاي تسهيلات ارزي توسط بانک صادرات به صادرکنندگان صنايع دستي در سال 91

مديرکل امور بازرگاني معاونت صنايع دستي کشور نيز با تأکيد بر برنامه‌ريزي براي افزايش 300 درصدي صادرات صنايع دستي گفت: تنظيم سند توسعه صادراتي صنايع دستي و ارسال آن به دبيرخانه ملي صادرات کشور نشان از عزم اين معاونت براي عملياتي ساختن افزايش صادرات صنايع دستي کشور دارد.

«احمد بالان» به ميزان صادرات صنايع دستي در سال گذشته اشاره کرد و افزود: ميزان صادرات صنايع دستي ايران در سال گذشته از مرز 500 ميليون دلار گذشت و پيش‌بيني مي‌شود اين رقم در سال 91 به يک و نيم ميليارد دلار افزايش يابد که با رسيدن به اين مبلغ عملا افزايش 300 درصدي صادرات صنايع دستي محقق خواهد شد.

وي گفت: برگزاري نمايشگاه‌هاي بين‌المللي در داخل و خارج از کشور و حضور هنرمندان و صنعتگران ايراني در اين نمايشگاه‌ها به افزايش ميزان توليد و صادرات صنايع دستي کشور کمک مي‌کند.

اين مقام مسوول در ادامه به تفاهم‌نامه امضا شده با بانک صادرات درخصوص ارائه تسهيلات ارزي اشاره کرد و افزود: بر اساس اين تفاهم‌نامه، بانک صادرات براي صادرکنندگان صنايع دستي تسهيلات ارزي در نظر خواهد گرفت.

وي همچنين به مهم‌ترين بازارهاي هدف معاونت صنايع دستي اشاره کرد و افزود: چين و کشورهاي اروپايي و آسيايي مهم‌ترين بازارهاي هدف معاونت صنايع دستي کشور در سال 91 خواهند بود.

اصلي‌ترين راه توسعه تجارت صنايع دستي بازارشناسي است

مدير کل ميراث فرهنگي استان همدان نيز يکي از اصلي‌ترين روش‌هاي توسعه تجارت را بازار‌شناسي دانست و گفت: شناخت بازارهاي هدف ضريب اطمينان در تجارت را بالا مي‌برد.

«اسدالله بيات» در ادامه افزود: خوشبختانه در دنياي امروز فناوري پيشرفته رايانه‌اي در امر تجارت بسيار موفق بوده است.

وي مراجعه به سايت‌هاي مختلف بازاريابي و نمايشگاه‌هاي الکترونيکي را از جمله راهکارهايي دانست که اطلاعات کاملي در اختيار اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري همدان قرار مي‌دهد و بيان داشت: استفاده از تجربيات تجار موفق و ارتباط با شبکه‌هاي تجاري بين‌المللي بازارهاي هدف را معرفي مي‌کند.

اين مقام مسوول اظهار داشت: از آنجا که توليد مقدمه تجارت است رفع مشکلات توليد به معناي رفع مشکلات تجارت براي رقابت در بازارهاي جهاني است.

وي خاطرنشان کرد: بايد تلاش شود، علاوه بر ارتقاء کيفيت، تنوع و توجه به سلايق مشتريان قيمت تمام شده کالا کاهش يابد و با کمک رسانه‌ها بازاريابي را براي خود ترسيم کنيم.

بيات يادآور شد: يکي از دلايل موفقيت‌هاي کشور چين در تجارت و تصاحب بازارهاي جهاني پائين بودن قيمت تمام شده توليد است.

يکي از فروشندگان صنايع دستي ايجاد ويترين‌هاي دائمي عرضه صنايع دستي در سفارت خانه‌ها و فرودگاه‌هاي کشور را راهکاري براي توسعه تجارت عنوان کرد و گفت: هنرمندان بيش از هر کمکي نيازمند فضاهايي براي عرضه توليدات خود به مردم ساير کشورها هستند و در اين زمينه بايد راهکارهاي مناسب شناسايي و با رفع موانع گام‌هاي محکمي برداشت.

«علي نورمحمدي» ادامه داد: شرکت در نمايشگاه‌هاي خارجي در بازارهاي هدف و برگزاري نمايشگاه‌هاي بين‌المللي مي‌تواند گام‌هايي موثر براي افزايش ميزان صادرات صنايع دستي باشد.

وي با بيان اين که افزايش 300 درصدي صادرات صنايع دستي با سازمان ميراث فرهنگي و ساير نهادها موضوعي دور از ذهن نيست، ادامه داد: سازمان ميراث فرهنگي مي‌تواند برگزاري تورهاي تجاري در بازارهاي هدف و دعوت از تجار و بازرگانان بازارهاي هدف براي ايجاد ارتباط با واحدهاي توليدي و تجاري را در دستور کار قرار دهد.

اين فروشنده بر لزوم تبليغات وسيع از طريق رسانه‌ها، سايت‌هاي تجاري و نمايشگاه‌هاي الکترونيکي تأکيد کرد و يادآور شد: دولت با پرداخت يارانه‌هاي حمل و نقل مي‌تواند صادرکنندگان صنايع دستي را ياري دهد.

وي در پايان گفت: توجه به کيفيت بسته‌هاي صادراتي، افزايش تسهيلات صندوق ذخيره ارزي، ارتقاء کيفيت توليدات، ايجاد تشکل‌ها و تعاوني‌هاي صادراتي، پرداخت به موقع جوايز صادراتي نيز بايد در دستور کار مسوولان در سال 91 قرار گيرد تا بتوانيم به افزايش 300 درصدي صنايع دستي کشورمان که با تنوع خاصي توليد مي‌شود، دست يابيم.

دستيابي به بسته‌بندي‌ مناسب صنايع دستي زمينه ساز افزايش صادرات

يکي از صنعتگران فعال در هنر سفالگري گفت: با داشتن بيش از 10 سال سابقه فعاليت در اين هنر، هنوز توليداتم بدون بسته‌بندي روانه بازار مي‌شود.

«شهره جليلوند» با اعلام خبر فوق افزود: بارها شاهد آسيب ديدن محصولات در هنگام جابه‌جايي و حمل و نقل بوده‌ام اما توانايي پرداخت هزينه‌هاي بسته‌بندي ‌را ندارم.

وي با اشاره به اين که توليدات سفالگري در اندازه و شکل‌هاي بسيار متنوع توليد مي‌شود، ادامه داد: هنرمندان اين رشته نيازمند بسته‌بندي‌هاي مناسب‌ در اندازه‌هاي متفاوت هستند.

جليلوند يادآور شد: خوشبختانه در آخرين روزهاي سال گذشته خبرهاي خوشي در خصوص اقدامات ويژه در عرصه بسته‌بندي صنايع دستي بوده‌ايم که اميد است اين خبر در سال جديد به اجرا درآيد.

اين هنرمند سفالگر تنها راهکار توسعه صنعت بسته‌بندي کشور را حمايت دولت و ورود بخش خصوصي دانست و يادآور شد: اميدواريم سال 91، سالي سرشار از رويدادهاي ارزنده در عرصه بسته‌بندي باشد.

وي خاطرنشان کرد: رشد صادرات صنايع دستي بدون بسته‌بندي صحيح، مقاوم و زيبا ميسر نمي‌شود. اگر بسته‌هاي ما شکيل و زيبا باشد شاهد رشد 300 درصدي صادرات صنايع دستي در سال 91 خواهيم بود.

112/






انتهای پیام/

کد خبر 1391011423